20100826

Julen
Något som jag inte har "firat" på flera år.
För mej har det kännts fel och konstlat att fira en högtid som härstammar från kristendomen.
En tro som jag inte tror på.
Men så råkade jag hamna på någons blogg häromdagen.
Det var ett inlägg om julen och en massa bilder på juldekorationen i hennes hem.
Jag slängdes bakåt i tiden. Till barnsben.
Alla de kännslor man hade den där speciella dagen fanns plöttsligt där.
Färgerna, dofterna, smakerna och förväntningarna.
Mina föräldrar klädde alltid granen på kvällen när vi barn hade gått och lagt sej och för mej är det bästa minnet det av hur det känndes att vakna på morgonen och känna grandoften i huset. Att få krypa upp i soffan tidigt på morgonen och beundra den vackra granen, knapra i sej några nötter och gänna doften från nejliksapelsinerna.
Vem är jag att ta ifrån mitt barn det barnaminnet?
(Å julen härstammar ju från början från fornnortisk tro och är uppenbarligen föränderlig)
Å jo, visst är det så att även jag saknar julmyset.
Så i år kommer även vår familj fira julen, på det gammla hederliga sättet.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Synd att vi inte firar jul tillsammans i år men vi får ju ha en "lilljul" istället.

2010-09-28 @ 09:50:50
URL: http://lillangen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0