20110702

BÄTTRE SENT ÄN ALDRIG


Vecka 26
I MAGEN

Den här veckan är bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram. 
Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebis att öppna dem under denna vecka.
Ögonen är nästan helt färdigutvecklade. 


Bebbo kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet. 


Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja den allt större bebisen. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebis. 


Även om det fortfarande är alltför tidigt för lilla bebbo att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.
Jag har fått foglossning från helvetet och orkar nästan inte ta på mej byxorna.
Jag har bara mej själv att skylla då jag känt av det länge men valt att skjuta det framför mej.
Dumma människa.
Blodtrycket gör sej oxå påmint då jag vissa dagar knappt kan stå utan att bli helt varm och yr.
På måndag blir det telefonkö till min BM och förhoppningsvis en akuttid för att kolla upp mina värden.
Blir så trött när kroppen sviker mej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0